Profiel Radio509 luisteraar.

Uit onderzoek, gedaan tijdens diverse evenementen waar Radio509 live uitzond, blijkt dat de Radio509 luisteraar 
een echte luisteraar is. De Radio509 luisteraar heeft namelijk vaak een visuele beperking en is daardoor voor 
zijn of haar informatievoorziening en sterk afhankelijk van zijn of haar gehoor.
In Nederland zijn er ruim 350 duizend mensen met een visuele beperking waarbij een bril niet meer volstaat. 
Evenzoveel mensen als alle inwoners van de stad Utrecht. Mensen die minder dan 10% zien, maken ook gebruik 
van de computer en kijken soms zelfs met hulpmiddelen naar de televisie, maar de nadruk ligt op gebruik van de 
radio. Informatie en entertainment in gesproken & auditievevorm. Radio509 zendt specifieke informatie voor deze 
doelgroep uit, zoals interviews met mensen uit de doelgroep en direct betrokkenen. De informatie en het nieuws 
wordt echter zo verpakt dat de uitzendingen ook gewaardeerd worden door mensen zonder een visuele beperking. 
De slogan van Radio509 is: 'Voor iedereen die horen wil!’ Door bezoekers van evenementen waar Radio509 live 
aanwezig is, regelmatig te bevragen, weten we de leeftijd van de luisteraar, sociale milieu is er een goed beeld van 
de interesses van de Radio509 luisteraar.

 
 
 
De Sociodemografie van de Radio509 luisteraar:
-Meer mannen dan vrouwen
-Minder hoogopgeleiden
-Modaal inkomen
-Status verwerven

 De Ambities van de Radio509 luisteraar:
-Vasthouden aan traditionele
 normen en waarden.
-Rustig en harmonieus leven
-Zekerheid
 
 
De Leefstijl van de Radio509 luisteraar:
-Plichtsbesef
-Risicomijdend
-Spaarzaam
-Gericht op passief vermaak

 De Radio509 luisteraar:
-Verlangt naar autoriteit en regels
-Verlangt naar erkenning en waardering
-Is betrokken & solidair
-Is nationaal/lokaal georiënteerd
 
 

Familie is voor de Radio509 luisteraar belangrijk. De Radio509 luisteraar gaat vooral in eigen land op vakantie.
Landal Greenparks en Center Parcs zijn populair. Vliegvakanties zijn minder populair. Reizen naar het buitenland 
zijn vooral reizen binnen Europa. Populaire merken bij de Radio509 luisteraar zijn Apple en dan met name de 
iPhone en iPad. Andere populaire merken zijn Ikea, McDonalds, Jumbo en Hema. De computer van een Radio509  
luisteraar is in de meeste gevallen een Windows computer. Behalve binnen de traditionele burgerij, moderne 
burgerij en de groep nieuwe concervatieven, treffen we ook, welliswaar in mindere maten, Radio509 luisteraars 
binnen de groep gemaksgeoriënteerden. Luisteraars die individualistisch zijn, weinig ambitie hebben, politiek niet 
geïntresseerd zijn, maar wel consumptie en vermaak gericht zijn.

 
 

Programmaformat Radio509
Radio509 zendt vierentwintig uur per dag een uitgebalanceerde muziekmix uit. Een muziekmix die vooral bestaat uit de betere 
albumtracks van de grote artiesten. Van Adele worden bijvoorbeeld naast haar nummer één hit 'Hello’ ook alle andere nummers van haar album '25' gedraaid. Dit geldt ook voor groepen als Queen, Eagles en Dire Straits en artiesten als Amy Winehouse en Rihanna. Niet alleen maar de voorspelbare nummer één hits, maar ook de verrassende tracks die je niet hoort bij andere radiostations. 
De muziek wordt uitgezocht, gedraaid en gepresenteerd door deskundige programmamakers die voor het merendeel afkomstig 
zijn uit de doelgroep. Muziek wordt bij Radio509 gebruikt als de drager van informatie en nieuws. Naast het nationale en 
internationale nieuws zendt Radio509 informatie en nieuws uit speciaal voor de doelgroep, maar op zo'n manier verpakt dat
het geen uitschakelmoment is voor luisteraars zonder een visuele beperking. Zo presenteert programmamaker 
Emiel Cornellise elke werkdag een licht informatief programma van 9:00 uur t/m 12:00 uur. De interviews uit dit programma zijn 
ook 'on demand' op ieder willekeurig tijdstip als podcast te beluisteren via de app van Radio509. 
De Radio509 app maakt interactieve radio mogelijk want luisteraars kunnen ook zelf een radiobijdrage maken 
met de app. Van deze service wordt steeds meer gebruik gemaakt, niet alleen om eigen gemaakte interviews in te sturen, 
maar ook om onderwerpen op de kaart te zetten. Naast de korte reportages en interviews zendt Radio509 
met name in het weekend en avonduren ook themaprogramma's uit. Een voorbeeld van een themaprogramma 
dat goed scoort is 'Verhalen van Toen', interviews met mensen die vroeger in de blindeninstituten woonden. 
Ook voor dit programma geldt dat het tevens interessant is voor mensen zonder een visuele beperking. 
De 'Verhalen van Toen' zijn ook op ieder gewenst tijdstip te beluisteren via de app van Radio509.

 
 

Absolute aantal luisteraars
Radio509 is in 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens te ontvangen via de digitale kabel van o.a. KPN.
Daarnaast is Radio509 overal in Nederland te beluisteren via de gratis Radio509 app. 
Muziekrechten organisatie Buma/Stemra berekende dat Radio509 maandelijks 2,2 miljoen luisteraars bereikt.
Zelf kunnen we het absolute aantal luisteraars meten. Luisteraars die verbonden zijn met onze uitzendserver.
Zie de afbeelding hier onder:
 
 

Als u nog vragen heeft over het bereik van Radio509 dan geven we graag op al uw vragen een antwoord.
Neemt u gerust contact met ons op. Bel 035 6856037